Blog over blogs

Afgelopen woensdag 11-10 goede bijeenkomst gehad over blogs, met een aantal tips om te lezen, wat ik gedaan heb. Blog bijhouden is een onderwerp dat op het HMC al tijden in de aandacht staat, maar dat nog niet goed gebruikt wordt. Door de bijeenkomst van woensdag en het naderhand lezen van blogs over eportfolio, het volgende: 

Ikzelf ben hierin geïnteresseerd voor twee verschillende toepassingen 
  • Beoordeling/examinering (ontwikkeling, reflectie, feedback ontvangen, leren, procesbeoordeling) 
  • Stage (communicatie, bijhouden dagjournaal, feedback ontvangen, beoordeling) 

Over de examinering: 
Bij de opleiding Meubel bol4 doen we al een aantal jaren naast de productbeoordeling, ook een procesbeoordeling in aanwezigheid van een externe beoordelaar. Hiervoor wordt een website gebruikt, omdat we willen dat de leerling in het kader van ondernemen, zichzelf op het internet presenteert en we a.d.h.v. een procesverslag op die website, ook het mondeling examen Nederlands afnemen. Idee hierachter is een integrale examinering. Zoals nu gebruikt, is de website niet een ideaal middel als ondersteuning van de mondelinge presentatie. Een blog zou dat bezwaar kunnen opvangen. 

Examinering zou idealiter in de vorm moeten lijken op hoe er eerder in de opleiding beoordeeld is. Dit betekent dat de media die voor examinering ingezet worden, v.a. het 1e leerjaar ingezet moeten worden. Op het HMC gebeurt dit ook al, en wordt er een website begonnen die de opleiding lang gevuld wordt en na de opleiding voortgezet kan worden als bedrijfswebsite.  http://ariandegoede.wixsite.com/degoedemeubelmakers/projecten 

Het voorbeeld achter de link laat wel zien dat dit nog in de kinderschoenen staat en dat de opdracht: website maken/bijhouden een zaak is van integralevakoverstijgende aanpakMedia(wijsheid én knoppen), Nederlands, Productontwikkeling, Praktijk Meubelmaken, Ondernemen en SLB  moeten hierbij een rol spelen.  

Bij de opleiding Meubelmaken staat natuurlijk het meesterstuk centraal, maar dit is ingebed in een cirkel van ondersteunende vakken die rond de realisatie en presentatie als vakman onmisbaar zijn. Product, proces, presentatie als vakman en ondernemer kunnen met de juiste inzet van digitale media op een zinvolle, geïntegreerde en eigentijdse manier geëxamineerd worden. 
Nu is examineren nog te veel tijd en plaatsgebonden zitten en een geleerd kunstje opvoeren. M.i. moeten we daar helemaal van af. De competentie leren die nu wel in alle dossiers opgenomen is, wordt hiermee ook niet getoetst. Daarvoor moet je fouten kunnen maken, reflecteren op je handelen en aangeven wat je hebt gedaan om je fout te herstellen, je verhaal vertellen. 

Over de stagebegeleiding: 
Momenteel worden leerlingen per stageperiode van negen weken één keer bezocht. Als daar aanleiding voor is kan er natuurlijk wederzijds contact worden opgenomen. Aan het eind van de periode moet de leerling op school zijn dagjournaals en bedrijfsbeoordeling fysiek inleveren. Dit gaat nog al eens mis. Verder zie je als begeleider van school dat dagjournaal pas achteraf. Dit zou in de vorm van een blog door de schoolbegeleider tussentijds bekeken kunnen worden. De praktijkbegeleider kan zo nodig per dag feedback geven op de uitgevoerde taken. Deze feedback kan weer door de stagebegeleider van school gevolgd worden. 


Wordt vervolgd, 

Roelof Heij 
HMC Amsterdam 

Reacties

Populaire posts van deze blog

Intieme vreemden

Ma blog Houda