Intieme vreemden

Ken je dat? Als docent? Je vertelt je beste grap in de klas en het blijft ijzig stil. BEEP!- BEEP!- BEEP!: NIET COMPATIBEL! Ze snappen jouw humor niet. Als docent leef je blijkbaar in je eigen wereld en de studenten hebben weer zo hun eigen ‘bubbel’.
Nog een voorbeeld van zo’n mismatch: Aan het eind van het schooljaar – we deden wat ‘leuke dingen’ – wilden de studenten graag naar Monica Geuze op Youtube kijken.

Eén van hen had zelfs haar boek gekocht ‘My way’ wat ik opmerkelijk vond want mijn studenten kopen doorgaans geen boeken. De ‘vlog’ begon met een moeizaam wakker wordende, gapende, half kreunende Monica en ik dacht als snel: waarom moet ik dit zien? Ik vond het nogal slaapverwekkend, maar vreemd genoeg zag ik de ogen van mijn studenten in de klas vastgezogen aan het youtube-scherm.
Ik bromde wat: ”wat saai zeg”, maar mij werd geen blik waardig gegund. Kennelijk gebeurde hier iets heel belangrijks wat ze zo gefascineerd deed kijken.
Monica ging ergens ontbijten, ‘heel lekker’.
Oké…
Ze ging toen ergens fietsen met wat vrienden.
I guess...
Toen weer ergens eten, kreeft, ook weer ‘super lekker’
Het zal wel. Good for you…
Het deed míj allemaal niks en ik kon met moeite mijn aandacht erbij houden. Ik wilde wel vragen wat mijn studenten hieraan zo leuk vonden, maar ze zouden geen tijd hebben om mijn vragen te beantwoorden.
Aan het eind van de 15 minuten durende vlog gebeurde toch iets interessants.
Monica filmde zichzelf op bed vlak voor het slapen gaan en dit kwam heel intiem over. Van zo dichtbij gefilmd dat je het gevoel kreeg dat je je in hetzelfde bed bevond. Ze zat weer te gapen en in haar ogen te wrijven zoals ook aan het begin van de dag. Ze sloot af met:
“Ik ga nu slapen en dan zie ik je morgen weer.”
Ze sprak de kijker direct aan!
Op dat moment begreep ik hoe ze als een surrogaat beste vriendin kon zijn voor mijn studenten. Die zouden met hun échte beste vriendin - die ze niet hadden - misschien ook heel graag willen terugkijken op de dag, samen in bed liggend. Bij gebrek aan een echte beste vriendin was dit waarschijnlijk ‘the next best thing’.
Fascinating!

Reacties

Populaire posts van deze blog

Ma blog Houda

Blog over blogs