IDFA School in de klas

Mediawijsheid kent verschillende kanten. Je wil als docent dat studenten verschillende begrippen kennen, vaardigheden toepassen en door informatie te vinden en juist te verwerken uiteindelijk zo ver komen dat ze mediawijsheid inzetten om hun professionaliteit te vergroten. Om dat te kunnen doen, vind ik het belangrijk aan te kunnen aansluiten bij de belevingswereld van mijn studenten. Een van de middelen die ik gebruik, is het platform van IDFA Docschool: een documentaireplatform voor het primair, voorgezet en beroepsonderwijs.

Afgelopen week heb ik met eerstejaarsstudenten gekeken naar de documentaire #ChicagoGirl. Jongeren van zestien jaar keken naar een Amerikaanse leeftijdsgenoot die aan de hand van sociale media de revolutie in Syrië aanstuurt. De manier waarop de hoofdpersoon Ala’a sociale media inzet, vonden veel studenten inspirerend. Eens een keer geen foto’s van vakanties, feestjes of uitgaan maar de kracht van media gebruiken om andere mensen verder te helpen.     

IDFA School heeft bij de meeste documentaires lesmateriaal ontwikkeld, zo ook bij de documentaire die ik met mijn studenten keek. De studenten kregen hierdoor meer achtergrondinformatie over de regisseur en de totstandkoming van de documentaire. Voor mij als docent bood de lesbrief houvast om het onderwerp meer diepte te geven: door scènes te relateren aan hun eigen leven gingen de studenten zich steeds meer inleven in de hoofdpersoon.Studenten lieten weten of zij hetzelfde zouden doen of waarom Ala’a zoveel indruk maakte. Daarnaast gingen ze met haar meedenken, wat kan ze nog meer kunnen doen om de situatie in Syrië te verbeteren? En kunnen zij dat ook?

De website biedt allerlei documentaires die ingedeeld zijn op verschillende categorieën. Je kan zoeken op genre, onderwijsvorm of gerichte zoektermen intypen. 
Het platform heeft een vrij grote collectie. Daarnaast zijn de medewerkers van IDFA erg behulpzaam. Ik ben onlangs geholpen aan exclusief materiaal waarbij ik de studenten van de opleiding Mediaredactiemedewerker kon laten zien hoe er gesneden is in origineel filmwerk. Dit alles om de term ‘Kill your darlings’ te illustreren. Een klein nadeel van de website is dat voor het beroepsonderwijs er relatief weinig documentaires zijn gecategoriseerd. Dit wil niet zeggen dat ze er niet zijn, maar door te zoeken op genre of gerichte zoektermen te gebruiken vind je meer materiaal dan wanneer je alleen ‘mbo’ aanvinkt. 

Kortom: ik kan je echt aanraden om naar de website van IDFA te surfen, een account aan te maken en je te laten inspireren door de enorme hoeveelheid documentaires en het lesmateriaal dat de website biedt.

Marit Montsanto
Docent mediawijsheid bij het Mediacollege in Amsterdam

Reacties

Populaire posts van deze blog

Intieme vreemden

Ma blog Houda

Blog over blogs